Augalinis grilis – ne raketų mokslas! (grilio patarimai)


2022-06-07

Dryželiais pasipuošusios daržovės, karamelizuoti vaisiai, pikantiški tofu iešmeliai, sotūs augaliniai burgeriai… Jei manėte, kad be mėsos ant grotelių daugiau nėra ką kepti, patikinsime – augalinių patiekalų įvairovė tiesiog beribė!

Jai pristatyti paruošėme išsamų grilio gidą, kuriame apžvelgiame svarbiausius dalykus: kokie produktai tinkamiausi kepimui, kaip juos paruošti, kiek laiko kepti ir kaip skaniausiai patiekti.

Pažadame, kepti augalines gėrybes – ne raketų mokslas 🙂 Tad apsidairykite šaldytuve, kurkite ugnį ir džiaukitės dūmu kvepiančiais gardumynais.

Tofu

Žolelėmis kvepiantis sūris, o gal augalinis šašlykas? Produktu-chameleonu vadinamas tofu ant grotelių virs kuo tik panorėsite. Tereiks gerų prieskonių, mėgstamo marinato ir galėsite gardžiuotis puikiu patiekalu.

Kokį naudoti?

Nors tofu rūšių būna įvairių, kepimui ant grotelių geriausia naudoti kietos tekstūros tofu. Būtent toks geriausiai išlaikys norimą formą ir nesubyrės.

Kaip paruošti?

  1. Pirmasis žingsnis, kurį reikėtų atlikti išėmus tofu iš pakuotės – jį nusausinti. Tai padaryti galite švelniai spausdami skystį popieriniu rankšluosčiu. Sausinimo logika paprasta: kuo geriau nuspausite tofu sūrį, tuo labiau į jį įsigers prieskoniai ar marinatas.
  2. Supjaustykite tofu blokelį norimo dydžio gabalėliais: kubeliais (jei darysite vėrinukus), juostelėmis ir pan. Svarbu nepjaustyti per daug plonai, kad kepamas neperdžiūtų ar neįkristų į ugnį.
  3. Paskutinis žingsnis – marinavimas. Tam puikiai tiks sojos padažas, aliejus su mėgstamais prieskoniais, veganiškas majonezas ar barbekiu padažas. Marinuoti patariame mažiausiai 2 val., o ypač ryškiam skoniui išgauti – per naktį.

Kiek laiko kepti? 

Ant grilio tofu iškepti užtruks 7–10 min., tačiau kepimo laikas priklausys nuo kaitros, tofu gabalėlių dydžio bei mėgstamo apskrudimo laipsnio.

Kaip patiekti?

Grilintas tofu gerai dera su šviežių daržovių salotomis ar keptų daržovių vėrinukais. Taip pat, skanu jį valgyti su ryžiais, naudoti tortilijoms bei burgeriams konstruoti. Nepamirškite padažų! Papildomo skonio suteiks veganiškas jogurtas, majonezas, barbekiu ar bet koks kitas Jūsų mėgstamas padažas (galite naudoti net marinato likučius).

Daržovės

Užuot pamokslavę apie daržovių naudą pasakysime tiek: liepsnos pakutentos daržovės sujungia daržovių mylėtojus ir skeptikus. Kepimo metu gerai pažįstamos daržo gėrybės suminkštėja, salsteli ir sužiba naujais skoniais.

Kokias naudoti?

Visas! Niekada nenuvils ant grilio keptos cukinijos, baklažanai, svogūnai, paprikos, pomidorai, smidrai bei kukurūzai. O ieškantiems įdomesnių skonių rekomenduojame pamėginti kepti česnakus, burokėlius, kopūstus, romanines salotas ar šviežius žirnelius su ankštimis.

Kaip paruošti?

Stambias daržoves prieš kepimą patariama supjaustyti. Tokiu būdu jos greičiau iškeps, o paviršius pasidengs žaviais grilio brūkšneliais. Cukinijas ir baklažanus įprasta smulkinti 1–1,5 cm griežinėliais arba riekėmis pjaustant išilgai. Paprikas, svogūnus, nedidelius burokėlius (didelius galima pjaustyti griežinėliais kaip cukinijas) geriausia dalinti į ketvirčius. Romaninės salotos geriausiai iškepa padalintos pusiau išilgai. Na, o mažų pomidoriukų, smidrų, grybų ar žirnelių ankščių pjaustyti visai nereikia.

Šviežiose daržovėse pilna skonio, tad persistengti su padažais neverta, pakaks prieš kepant lengvai suvilgyti marinatu. Klasikinis jo variantas – alyvuogių aliejus su mėgstamais prieskoniais. Jei norisi kiek išraiškingesnio skonio, į aliejų galite įmaišyti smulkinto česnako, balzaminio acto, citrinos sulčių ar šviežių kapotų žolelių (čiobrelių, rozmarinų, krapų ir pan.).

Jei versite daržovių iešmelius, derinkite vienodos konsistencijos daržoves. Tokiu būdu jos iškeps vienu metu ir tolygiai. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į kaitrą: minkštas daržoves geriausia kepti stipresnėje kaitroje bet trumpiau, o kietesnes – silpnesnėje, ilgiau.

Kiek laiko kepti?

Skirtingų daržovių kepimo laikas skirtingas. Cukinijų ir baklažanų juostelės / griežinėliai iškeps per maždaug 5–7 minutes. Pjaustytos paprikos, svogūnai, burokėliai – per 8–10 minučių. Apskrudinti romanines salotas pakaks 6 minučių. Vyšniniai pomidoriukai iškeps per 6–10 minučių. Panašiai prireiks ir smidrams ar žirneliams. Vis dėlto, patariame kepamas daržoves nuolatos stebėti, pusiaukelėje apversti, o kepimo laiką derinti pagal tai, kokį apskrudimą norite išgauti. Laikas priklausys ir nuo kepsninės kaitros.

Kaip patiekti?

Keptas daržoves galima valgyti tiek kaip pagrindinį patiekalą, tiek kaip garnyrą šalia tofu ar augalinių kepsnelių. Dūmu kvepiančios daržo gėrybės suteiks naujų spalvų įprastiems patiekalams, tokiems kaip makaronai ar salotos. Taip pat taps puikiu įdaru meksikietiškos virtuvės klasikai: buritams, tortilijoms bei taco.

Vaisiai

Ant grilio kepti vaisiai – daugeliui vis dar neatrastas gėris. Prisilietę prie karštų grotelių vos per kelias minutes jie žaviai apskrunda, karamelizuojasi ir tampa gardžiu bei sveiku desertu. Išbandyti tiesiog BŪ-TI-NA!

Kokius naudoti?

Kepimui gerai tinka vasaros kaulavaisiai – įvairių rūšių nektarinai, persikai. Taip pat, gardžiai apskrunda ananasai, kietesnės kriaušės bei bananai. Na, o gurmanams primygtinai siūlome išbandyti ant grilio keptus arbūzus.

Kaip paruošti?

Daugelis vaisių ganėtinai trapūs, todėl griliui juos verta rinktis nepernokusius, šiek tiek kietesnius. Dėl tos pačios priežasties ir pjaustyti reikėtų stambiau. Nektarinus, persikus bei kriaušes pakaks padalinti pusiau, ananasus patogu kepti supjaustytus stambiais griežinėliais / juostelėmis, o arbūzus – trikampiais, su paliktomis žievelėmis galuose. Bananams specialaus paruošimo visai nereikia, įprastai jie kepami net nenulupti.

Supjaustytus vaisius pakanka šiek tiek patepti aliejumi ir negausiai pabarstyti cukrumi – likusi skonių magija savaime įvyks ant grotelių.

Kiek laiko kepti?

Arbūzo gabalėlius reikėtų kepti po 2 minutes iš abiejų pusių. Šiek tiek ilgiau keps ananasai – po 3–5 minutes, taip pat iš abiejų pusių. Persikus bei nektarinus ant grotelių geriausia dėti perpjauta dalimi žemyn ir kepti apie 3 minutes, tuo tarpu kriaušes – apie 5 minutes. Su žievėmis kepti bananai desertu virs per maždaug 10-15 min.

Kaip patiekti?

Grilintus vaisius skanu valgyti su augaliniais ledais, jogurtu arba tiesiog vienus. O jei norisi įmantresnio skonio, rekomenduojame pabarstyti juos kepintais riešutais, granola, cinamonu, šviežių mėtų ar čiobrelių lapeliais.

Augaliniai burgeriai

Vasara trumpa, planų daug, tad tikrai ne visada lieka laiko gaminimui. Tokiu atveju gelbsti iš anksto paruošti augaliniai paplotėliai. Džiugu, kad jų pasirinkimas Lietuvoje sparčiai plečiasi, o skonis – tikrai nenuvilia.

Kokius naudoti?

Didžiuosiuose prekybos centruose nesunkiai rasite mėsą meistriškai atkartojančių, tačiau 100 % augalinių „Beyond Meat“, „Moving Mountains“ bei „Naturli“ burgerių. Dairykitės jų šaldytų produktų skyriuose. Tuo tarpu keliaujantiems į gamtą talkins atvėsinti, tačiau nešaldyti įvairių rūšių „Veggo“ maltiniai. Išvardinome populiariausius pasirinkimus, tačiau augalinių paplotėlių rūšių yra ir daugiau. Įprastai jie būna pažymėti užrašais „Vegan“ arba „Plant-based“.

Kaip paruošti?

Geroji dalis – specialaus paruošimo nereikia! Tiek šaldytus, tiek nešaldytus paplotėlius galima dėti tiesiai ant grotelių.

Kiek laiko kepti?

Geriausia sekti konkretaus produkto kepimo nurodymus ant pakuotės. Vidutiniškai šaldytus paplotėlius iškepti trunka apie 8 minutes (po 4 abiems pusėms), o nešaldytus – dar greičiau.

Kaip patiekti?

Pasitelkus bandeles, mėgstamas daržoves ir padažus konstruoti gardų augalinį burgerį! O jei nemėgstate miltinių kepinių, tuomet paplotėlius skanu bus valgyti su salotomis, keptomis daržovėmis ar ryžiais.

kiti įrašai

Rodoma  [tcb_pagination_current_page]  iš [tcb_pagination_total_pages]